Time flies... - Reisverslag uit Calgary, Canada van Ilse Geurts - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Calgary, Canada van Ilse Geurts - WaarBenJij.nu

Time flies...

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 Maart 2014 | Canada, Calgary

Ja, time flies… ik ben op het punt aangekomen dat ik mijn kamer in Calgary al weer heb verlaten, op dit moment zit ik in de bus naar Vancouver. Een rit van 15u, dus genoeg tijd om even een update te schrijven over de afgelopen weken. Een geweldig idee om een update te schrijven, maar praktisch niet zo goed uitvoerbaar. Na 10 minuten typen al misselijk, dus vandaar dat het verslag iets later online staat ;)

We gaan even de terug in de tijd, begin februari. Dat weekend hebben we de auto gepakt en zijn we naar Edmonton gereden. Een niet heel erg boeiende route, 3u lang alleen maar rechtdoor rijden. In Edmonton begonnen we met een bezoekje aan de Old Stratcona Farmers market. Een overdekte markt met producten van lokale producenten. Vervolgens gingen we naar het Ice Sculpture Festival, waar we snel een rondje hebben gelopen langs alle beelden zodat we naar de ice slide konden, een glijbaan helemaal gemaakt van ijs. We konden het natuurlijk niet laten om dat uit te proberen. Na een heerlijk bakje snert (mijn eerste deze winter) en stroopwafels, het was toevallig de ‘Nederlandse’ dag op het festival, zijn we verder gegaan naar het Telus Science Centre, waar het kind ons weer even boven kwam. Vooral de jongens waren niet weg te slaan bij alle spelletjes. De Harry Potter tentoonstelling maakte de dag helemaal af, ik heb me heel erg moeten inhouden om geen toverstok te kopen ;) De volgende dag zijn we naar West Edmonton Mall gegaan, de grootste mall in Noord-Amerika. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit in het winkelcentrum: ijshockeybaan, mega groot zwembad, attractiepark, zeeleeuwenbassin + show. Ooja, en dan hebben ze ook nog winkels. Wij hebben ons die dag beperkt tot het attractiepark en het zwembad, prima vermaak voor een dagje.

Het weekend erop ben ik met een groep internationale studenten naar Banff gegaan, een dorpje in de Rockies op zo’n 1,5 uur rijden. Met de Banff Gondola zijn we daar Sulphur Mountain op gegaan. Op de top heb je een geweldig 360 uitzicht op de Rockies. Het moment dus om de fotocamera’s te pakken en elk uitzicht 10x te fotograferen. Helaas waren we de tijd een beetje vergeten, waardoor we op onze weg naar beneden onze bus zagen wegrijden… helaas. De volgende bus ging pas 1,5u later, dus dat werd even wachten. De rest van de dag hebben we een beetje in Banff rondgehangen, lekker gegeten, zijn we naar Lake Minnewanka geweest en hebben we een hele kudde elks gezien. Die kan ik ook weer van mijn lijst afstrepen!

Het was al weer even geleden dat ik op de ski’s had gestaan, dus zijn Teddy, Gustav, Janneke en ik een lang weekend van 13 tot 16 februari naar Jasper gegaan. Een 5 uur durende rit, waarvan een groot gedeelte via de Ice Field Parkway ‘the most scenic drive in the world’. Een super mooie route door de Rockies, dwars door Banff en Jasper National Park. In Jasper hebben 2 dagen geskied. De terugweg op zondag hebben we iets meer tijd genomen op de Ice Field Parkway en hebben we onder andere een stop gemaakt bij de Athabasca Falls en de Athabasca Glacier, echt super gaaf. Vervolgens nog even een stop gemaakt in Lake Louise en weer geëindigd in Calgary.

Zaterdag 22 februari hadden we een vroege melking op het programma staan, om half 5 ’s ochtends beginnen. Na het melken werden we uitgenodigd voor het uitgebreide ontbijt bij de boer. Het hele gezin; ouders, kinderen en kleinkinderen waren aanwezig en de tafel was volgepakt met eten. Super gezellig en ook erg lekker. Blijkbaar doen ze dat zo elke ochtend! ’s Avonds op stap geweest met Hanna en Malene naar de Cowboys bar / casino, waar de gewone popmuziek wordt afgewisseld met heel veel countrymuziek. Al het personeel en een groot deel van de mensen liep dan ook rond in cowboy outfit, super grappig. Nog een poging gedaan tot line dancing, maar dat viel toch even tegen.

Het volgende weekend kwam Marieke, studiegenootje, op bezoek. Zij is net met haar thesis begonnen in Edmonton. Na haar opgepikt te hebben bij het busstation meteen doorgereden om een ijshockeywedstrijd te zien, een must see als je in Canada bent. En het is zeker een belevenis, het publiek wordt helemaal gek als ze de spelers op het ijs zien. Dat wordt nog erger als er spelers met elkaar op de vuist gaan. De volgende ochtend zijn we naar Canmore gereden waar we een cave tour hebben gedaan. Ons outfit aangetrokken (overal, kniebeschermers, handschoenen), waarna we begonnen met de hike naar de ingang van de grot met ongeveer -30 graden. Gelukkig is het in de grot jaar rond 5 graden, dus dat was lekker warm. Vervolgens zijn we gaan klauteren, kruipen, abseilen, glijden en hebben we ons daar hele kleine gangetjes geperst (squeezes), en hebben we nog wat geleerd over het ontstaan van de grotten. ’s Avonds hebben we het typisch Canadese poutine uitgeprobeerd; friet met heel veel kaas en gravy, en in ons geval met eland vlees. Jammie! Het sleehonden rijden voor volgende dag was helaas afgezegd vanwege de kou, maar dat hield ons niet tegen om de ski’s te pakken en te gaan langlaufen. Ik vond het altijd maar een duffe sport, maar niets is minder waar. Het is een super goede work-out waardoor er bij -27 graden nog verschillende lagen kleren uitvlogen.

Mijn laatste echt weekend in Calgary zijn Charlotte, Malene, Hanna en ik gaan paardrijden. Na weken van heel veel kou was het weer van vrijdag op het zaterdag zo’n 30 graden omgeslagen en was het +10. Meer geluk konden we niet hebben. Geheel in westernstijl hebben we een prachtige rit gemaakt door het heuvelachtige landschap net voor de Rockies. Wauw, wat was dat gaaf! De volgende dag ben ik met Janneke en Gustav nog een dagje gaan skiën, helaas was het niet een van mijn betere dagen. Door de sterke wind en de sneeuw heb ik bijna meer op de grond gelegen als op mijn skies gestaan, waarbij mijn backflip (helaas landde ik niet op mijn skies) toch wel het hoogtepunt was van de dag.

Helaas moest er de afgelopen weken ook nog gewerkt worden. Weer veel naar de bedrijven geweest voor de mortellaro inspecties, hard gewerkt aan mijn verslag en mijn resultaten gepresenteerd op de universiteit. Helaas mijn zelf gestelde deadline om mijn verslag voor het reizen in leveren niet gehaald, zoals wel vaker met mijn eigen deadlines gebeurt, dus dat wordt nog een paar weken werken als ik terug ben in Nederland. Natuurlijk hier ook de Olympische Spelen gevolgd en gezien dat we alle plakken binnenhaalde op het schaatsen. Mijn nederlandse begeleidster is de grootste schaats fan die ik heb gezien, waardoor we zelfs live op de uni schaatsen konden kijken op een grote beamer.

In mijn laatste week op stage stond het Western Canadian Dairy Seminar op het programma, waar onderzoek van verschillende universiteiten en onderzoeksinstellingen wordt gepresenteerd aan boeren en bedrijven. Met het hele team uit Calgary zijn we daar heen gegaan. Leuk om veel mensen weer te zien (Marieke was er ook) die ik de afgelopen tijd heb leren kenen, vooral veel boeren binnen het project. Daarnaast waren er ook veel boeren van de kolonies, die duidelijk te onderscheiden zijn van al de rest , door de vooral donkere/zwarte kleren, bretels en cowboyhoed. Het soort baard en het wel of niet hebben van een snor zegt bij welke type kolonie ze horen. De eerste avond was er ook een diner inclusief improvisatie act waarbij de professor vanuit Calgary nog eventjes in het zonnetje werd gezet. Beide avonden werden we uitgenodigd in een luxe hotel suite inclusief bar om wat te komen drinken. De laatste avond zijn we ook nog naar Billy Bob’s geweest, de country bar in Red Deer, waar Nederlands bijna de standaard taal leek.

Afgelopen weekend vooral bezig geweest met mijn spullen pakken en mijn kamer opruimen. Vrijdagavond nog een paar films gekeken met Hanna en Malene, de horror film na 5 minuten al stilgezet, omdat we anders bang waren dat we die nacht niet meer zouden slapen. Zaterdagavond heb ik mijn afscheidsfeestje gehouden, een super gezellig avond waarbij het karaoke talent bij vele boven kwam. De volgende dag was het tijd om mijn packback te pakken en mijn reis te beginnen.

Mijn reis zal beginnen in Vancouver en vervolgens zal ik de grens oversteken om naar Seattle te gaan. Daarna ga ik weer terug naar Vancouver om ons pap, mam en Hanneke op te pikken en twee weken met hen rond te reizen over Vancouver Island. Daarna ga we via de Rocky Mountains weer terug naar Calgary. Vervolgens vlieg ik naar Ontario om een weekje op bezoek te gaan bij Cindy, een vriendin van de lagere school. Halverwege april wordt het dan echt tijd om naar huis te gaan en zitten mijn 5 maanden Canada erop.

Gelukkig nu nog een paar mooie weken in het vooruit!

Liefs Ilse

• 22 Maart 2014 - 21:36

Karel:

Hoi Ilse, leuk om je verslag te lezen. Anja en ik gaan in september 2014 ook naar deze hoek. Ik ga onder andere eens kijken hoe het, na 30 jaar, bij mijn stageadres is. Je tips in het verslag zullen we zeker mee nemen in onze planning.