Heel veel koeien... maar ook leuke tripjes! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Ilse Geurts - WaarBenJij.nu Heel veel koeien... maar ook leuke tripjes! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Ilse Geurts - WaarBenJij.nu

Heel veel koeien... maar ook leuke tripjes!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

24 December 2013 | Canada, Calgary

De tijd gaat snel, de eerste weken in Canada zijn voorbij gevolgen. Tijd om jullie weer even op de hoogte brengen van wat ik heb meegemaakt. Maar allereerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke en lieve berichtjes! Super leuk om te zien dat zoveel mensen mijn reisverslag lezen. Nog even een paar antwoorden op de reacties van mijn andere verslag: helaas nog geen sneeuwpop gemaakt, maar wel heel veel sneeuw geschoven, haha. De sauna is getest, toch wel warm met al je kleren aan. Daarna het gedeelte om de sneeuw in te duiken maar overgeslagen aangezien het -25 graden was. Het bedrijf van Gerrit Nieuwenhuize zit niet in het project, maar mocht ik ze toevallig tegenkomen dan zal ik ze de groeten doen ;)

Als ik zo even terug denk aan de afgelopen weken dan kan ik dat het beste samenvatten in de woorden ‘koeien’ en ‘eten’. We hebben het erg druk gehad met bedrijfsbezoeken wat een combinatie was van inspecties tijdens het melken en inspecties tijdens het klauwbekappen. Daarmee waren onze dagen wel gevuld. ’s Avonds dan nog even uit eten of een afhaalmaaltijd (ik ben nog nooit zo vaak uit eten geweest!) en dan was het alweer tijd om naar bed te gaan in de Bed & Breakfast waar we steeds een paar nachten aaneen bleven slapen omdat op en neer rijden te ver was.

Zo klinkt mijn leventje hier wel heel erg saai, maar gelukkig tussendoor genoeg leuks meegemaakt. Het Bed & Breakfast is in Red Deer is op zo’n 1,5 uur van Calgary. We zitten daar in een hele luxe benedenverdieping van een stel, Elza en Christy, uit Zuid-Afrika, echt super lieve mensen. Op zondag 24 november hoefden we ’s avonds pas bij de melking te zijn, dus vertelde Elza over het Festival of Trees. Na alle mooie woorden moesten we daar wel heen. Het was een veiling van zo’n 80 kerstbomen die bedrijven en personen zelf hebben opgetuigd. Het geld van de veiling ging naar het kinderziekenhuis. De bomen waren erg aan de prijs, de meeste gingen niet weg voor minder dan 2000-3000 dollar. De smurfenkerstboom en wijnkerstboom waren toch wel mijn favoriet, maar ze waren helaas al verkocht en helaas was mijn budget ook niet toereikend.

Het weekend erop even naar de winkel geweest om me iets beter voor te bereiden op kou en wintersport. Zondag ben ik naar een international christmas market geweest. Er werd heel veel over gepraat, maar het viel wel een beetje tegen. Maar maar maar, ik heb de rendieren van de Kerstman wel gezien! Ze waren nog even aan het uitrusten voordat ze aan het harde werk moeten beginnen voor Kerst.

De week van 2 december zouden we vijf dagen achtereen bedrijfsbezoeken hebben, maar de maandag viel al af vanwege een sneeuwstorm!! Dus maar in onze pyjama op de bank aan het werk in de B&B, heerlijk om dan naar buiten te kijken waar het zo koud is. Elza was zo lief om voor lunch, middagthee en avondeten te zorgen, dus wij zaten daar prima. Die week zijn we bijna de hele tijd met z’n drieën (Laura mijn begeleidster en Charlotte) op stap geweest naar de bedrijven. Onderweg in de auto steeds veel tips van Charlotte gekregen over het rijden met sneeuw en temperaturen onder nul. Super handig. Donderdag was het tijd om al het geleerde in de praktijk te brengen aangezien Laura en ik deze dag met z’n tweeën naar een bedrijf moesten.. Zo gezegd, zo gedaan… maar dat viel toch een beetje tegen. Op een kilometer van het bedrijf hadden we de auto muurvast gereden in de sneeuw! Tegen alle waarschuwingen in toch de auto uitgegaan op zoek naar hulp, het was -25 graden. Gelukkig was er een paar honderd meter verder een grote loader de weg aan het schoonschuiven. Hij heeft alle sneeuw om onze auto weggeschoven, waarna we samen met iemand anders alle sneeuw onder de auto en tussen banden moesten halen. Vervolgens konden we uit de grote sneeuwberg worden getrokken en waren we maar een uur later op het bedrijf. Deze week ’s avonds ook nog een keer de auto gepakt en een willekeurige wijk in Red Deer ingereden om even te genieten van alle ‘mooie’ kerstverlichting en –versiering in de tuinen. En er zaten wat pareltjes bij hoor, sommige huizen met bijna elke cm van de voortuin bezet met iets van verlichting of versiering. Het laatste bedrijf op vrijdag moest we cancelen, omdat het zo koud was dat de zelfs de klauwbekapbox dienst weigerde. Het was die dag -34 graden, brrrrr. Daardoor was ik vrijdag wel lekker op tijd thuis en kon nog live inschakelen bij de Sinterklaasavond thuis  Alleen mijn kamer was zoooo koud toen ik thuis kwam. De verwarming dus maar meteen vol aangezet, maar 2 uur later was het nog steeds niks warmer. Bleek dat ik raam de hele week open had laten staan… en dat tijdens een week met een sneeuwstorm en max -34 graden. Top!

Zaterdag 7 december stond mijn eerste trip naar de Rocky Mountains op de planning en wat was dat gaaf! Vanwege het koude weer hadden de meeste mensen afgezegd (het was -20) waardoor we met z’n drieën overbleven (het was een hike georganiseerd vanuit de universiteit). De eerste stop was bij Johnston Canyon. Dit is een door erosie gevormde diepe kloof waardoor water stroomt in de zomer, nu was het vooral een dikke laag ijs. De hike verliep langs en in de canyon naar twee watervallen. Beide waren bevroren, wat er echt heel mooi uit zag. Wel hoorde je het water naar beneden vallen onder de bevroren stromen. Aangezien de hike niet zo ver was maar besloten om door te rijden naar Lake Louise, een heel grote meer in Banff National Park omringd door bergen. Nu het meer bevroren was werd er op geijshockeyd en gekunstschaatst en stonden er verschillende vuurkorven om een beetje op te warmen.

Aangezien ik hier in Calgary zo dicht bij de Rocky Mountains zit en bijna iedereen hier aan wintersport doet, kon ik er niet onderuit: skiën. Twee weken geleden heb ik daarom skilessen gevolgd. Ik ben geen natuurtalent maar na drie lessen heb ik de basis wel redelijk onder de knieën. Het moeilijkste vond ik nog wel om overeind te komen met twee van de lange latten aan je voeten, dat moet er vast grappig hebben uitgezien.

Vorige week vrijdag hadden we een Christmas Party vanuit de Production Animal Health Departement, het departement waar ik stage loop. Een erg gezellig feestje bij de baas thuis, met heel veel eten en drinken en natuurlijk punch. Zaterdag ben ik met Karin, mijn Nederlandse begeleidster, en haar man Frank mee geweest om een kerstboom te halen. Voor vijf dollar kun je hier het recht kopen om drie kerstbomen uit het bos te halen. Op een uur rijden buiten Calgary hadden we het bos gevonden waar wij de bomen mochten kappen. Ik was nietsvermoedend in mijn spijkerbroek en wandelschoenen meegegaan, niet nagedacht dat ik een bos in ging met heel veel sneeuw, tot aan mijn knieën…. Op de terugweg nog herten en een eland gespot en op de foto kunnen zetten, dus mijn dag was weer goed. Zondag nog wat kerstcadeautjes gehaald, wat gedronken met Janneke (een Nederlandse postdoc studente) en ’s avonds uit eten geweest met alle studenten die begeleid worden door Karin en Frank. Eerste keer sushi en de eerste keer met stokjes: groot succes. Het was wel erg gezellig. Als kerstcadeautje kreeg iedereen klompensloffen. Behalve ik natuurlijk (zulke sloffen heb ik al lang!), dus kreeg ik echte University of Calgary wanten :)

Voor het nieuwe jaar staan er alweer wat tripjes richting de bergen op de planning. Natuurlijk ga ik ook nog een keer skiën, dus dan kan ik mijn training in de praktijk brengen.

Dat was het weer voor nu!

Voor iedereen hele fijne kerstdagen gewenst en een heel gelukkig 2014!

Liefs Ilse

(Foto’s volgen nog)

  • 24 December 2013 - 22:42

    Karel Van Der Velden:

    Hoi Ilse,

    Erg leuk om je avonturen te lezen. Doet me meteen denken aan mijn stage in Coaldale (bij Lethbridge) in het voorjaar van ...... 1984! Ik ben daar in het voorjjar geweest. Fijne feestdagen en ik ben benieuwd naar je volgende update.

    Groetjes, Karel.

  • 02 Januari 2014 - 18:37

    Josien Croezen:

    Hee Ilse,

    wat een leuk verhaal weer, je maakt wat mee daar zeg!
    Hopelijk ben je inmiddels een beetje gewend aan die kou, in vergelijking met die -34 graden Celsius is de temp. in Nederland bijna tropisch!

    Ben benieuwd naar je foto's!

    Liefs Josien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 10 Nov. 2013
Verslag gelezen: 623
Totaal aantal bezoekers 13600

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 12 April 2014

Stage in Calgary!

Landen bezocht: